Česky English

Něco o přilbách

Helma je prostředek pasivní bezpečnosti, který může zmírnit některé následky havárie, ale samotnou havárii neodvrátí. Je proto chyba myslet si, že stačí nasadit helmu a tím jste pro svoji bezpečnost udělali vše potřebné. Nějaký bezpečnostní přínos samozřejmě má, v případě pádu na hlavu plní několik funkcí:

Ale má i svoje nevýhody:

Jak je to s tím posledním bodem? Existuje jedna studie, ze které vyplynulo, že řidiči předjíždějí cyklisty s helmou průměrně o něco těsněji. Zajímalo mě, co je na tom pravdy, a tak jsem si podobnou studii zpracoval na vlastní kůži. Pořídil jsem helmu, střídavě jsem ji nosil a nenosil a skoro rok jsem si při dojíždění do práce dělal čárky za každou jízdu a každou nepříjemnou situaci. Očekával jsem rozdíly v řádu jednotek procent, sotva rozlišitelné od statistické chyby. Výsledek mě docela překvapil. Nudné technické detaily najdete na konci stránky, tady je stručný závěr:

Připomíná mi to larpové bitvy: hele, borec v brnění, toho nemusíme šetřit! Pro mě z toho vyplývá: helmu budu nosit jedině na závodech, kde je povinná nebo kde reálně hrozí srážky s větvemi, smyky a pády. Na silnici radši ne.

Co z toho vyplývá pro vás? Jestli vám ještě nebylo osmnáct, není co řešit, podle zákona helmu nosit musíte. Jestli jste starší, zařiďte se, jak uznáte za vhodné. Podle mého názoru je nejlepší, když helmy nejsou ani zakázané ani povinné. V zemích, kde zavedli povinnost, poklesl počet lidí na kolech o třetinu až polovinu a vážných úrazů hlavy nijak výrazně neubylo (zdroj), takže si ve výsledku zdravotní stav obyvatelstva naopak zhoršili (méně tělocviku a více motorů). Normální jízda na kole po silnici, když nezávodíte a věnujete se řízení, není statisticky vzato o moc nebezpečnější než třeba chůze, a mnohem bezpečnější než jízda autem, kde po vás helmu paradoxně nikdo nechce.

Technické detaily

Celkem jsem najezdil 195 jízd bez helmy a 20 s ní. Ano, je to nepoměr, ale co se dá dělat: v zimě potřebuju kulicha, v největších vedrech naopak chlazení a při nakupování co nejmíň krámů. Tak jsem helmu nosil jenom když mi zrovna nepřekážela, od jara do podzimu, průměrně zhruba jednou za týden. Stejně jde o procenta a ne absolutní čísla. Za jednu jízdu počítám cestu ráno do práce (Praha, z Břevnova přes Ladronku a pak motolským údolím Kukulovou a Bucharovou do Nových Butovic) a večer víceméně stejnou trasou zpátky, dohromady zhruba 14 km. Kdykoli jsem jel jindy, jinudy nebo na jiném kole, vůbec jsem to nepočítal.

Hodnocení je subjektivní, narozdíl od té původní studie nemám na měření odstupu radar. Prostě jakmile se mi zježí chlupy na krku a mám chuť křičet "Ty ****, chceš mě zabít?!", tak je to červená. Když váhám, jestli to vůbec stojí za čárku, tak je to zelená. Žlutá je někde mezi.

Ten jediný bod v kategorii extrémů bylo předjetí před klesáním u Vypichu s odstupem asi tři centimetry. Statistiku trochu kazí to, že tam od té doby bez milosti zabírám pruh, aby se to nemohlo opakovat - něco takového nechci zažít podruhé ani s helmou. Stejným způsobem jsem ještě před prvním nasazením helmy postupně eliminoval předjíždění v zatáčce v tom klesání o kousek dál (ano, opravdu existují blbci schopní předjíždět na dvojité plné čáře v ostré pravé zatáčce, za kterou není vidět, kde v opačném směru jezdí autobusy a sanitky a kde to já valím čtyřicítkou) a pravé háky před mostem na druhé straně údolí (ano, existují i blbci, co skoro předjedou cyklistu jedoucího 55 km/h a pak odbočí přes plnou čáru doprava do prudce klesající odbočky s limitem 50 a semaforem na konci).

Moje helma váží 330 g, na zvyknutí stačily asi tři jízdy a potom jsem ji přestal vnímat. Připomene se vždycky až po slezení z kola - když hlava není aspoň trochu zakloněná, řemínek pod bradou tlačí do krku, ale za jízdy o ní nevím. Na můj styl jízdy by tedy neměla mít žádný, ani podvědomý, vliv. Také můžu potvrdit, že rozhodně nezatěžuje hlavu natolik, aby z toho bolel krk.

Že by si předjíždějící řidiči helmy nevšimli je nepravděpodobné, protože je svítivě žlutá. Teoreticky by mě díky ní měli dokonce lépe vidět a nebezpečných situací by mělo nastávat méně než bez ní. Prakticky - vidíte sami.

Reklamy: