Česky English

Dynamo K-Classic

Neznačkové plášťové dynamo koupené za necelou stovku někde v Kauflandu. Jmenovité hodnoty 6 V / 3 W.

Dynamo má místo obvyklého jednoho pružinového kontaktu hned dva, takže si můžete vybrat, jestli chcete druhý pól vracet klasicky přes kostru (což jde taky), nebo radši druhým drátem. Navíc má vestavěnou ochranu proti přepětí:

Ta součástka se jmenuje transil a jsou to v podstatě dvě zenerky zapojené proti sobě (antisériově), integrované v jednom pouzdře. Při překročení prahového napětí (v tomto případě 8,2 V) začne propouštět proud. Střídavému napětí z dynama tedy takhle ořeže špičky:

Účelem je ochránit žárovky před spálením při rychlé jízdě. Do stejnosměrných ledkových světel se mi to ovšem nehodí, protože ty špičky stejně hladím kondenzátorem a ochrannou zenerku mám až za ním. Takže jsem transil odstranil a všechna následující měření proběhla bez něj.

Na plášťová dynama si většinou dávám reduktor otáček (viz foto), který výrazně zmenšuje jejich odpor při rychlejší jízdě. V tomto případě by zvětšil průměr kolečka z 19 na 28 mm a tedy snížil otáčky na cca 68 %. Pro představu uvádím v grafech odpovídající rychlosti s reduktorem i bez něj.

Charakteristiky

Výsledky nezávisí na průměru kola, obvod pláště se vždycky pohybuje rychlostí silnice. Měřeno bez přepěťové ochrany, po usměrnění můstkem a vyhlazení kondenzátorem.

průběh napětí
Napětí naprázdno rovnoměrně roste, k žádnému maximu jsem se nedostal. Při 35 (52) km/h dosahuje 45 V.

průběh proudu
Maximální zkratový proud těch 590 mA nepřeleze ani při dalším zrychlování.

průběh výkonu
3 W při 20 km/h - klasika. Optimální zátěž leží někde mezi 30 a 40 Ω.

V-A charakteristiky

590 mA je zatím rekordní proud, který se mi kdy podařilo na dynamu naměřit. To by mohlo znamenat menší ohmické ztráty a tedy lepší účinnost. Jen kdyby ji nekazil ten neefektivní třecí převod z pneumatiky...

Zdrojová data ke stažení zde (XLS, Excel 97).

Reklamy: