Česky English

Úryvek z knihy "Energy and Equity" (Energie a rovnost) od Ivana Illicha (1978), převzatý a přeložený z webu No tech magazine (2010). Knihu jsem nečetl a nevím, jestli zmiňovaná typická průměrná čísla platí i dnes (2022) ani jak k nim autor došel, ale závěrečný výpočet sedí. Dosaďte svoje kilometry, hodiny, náklady a hodinovou mzdu a dostanete svoji skutečnou průměrnou rychlost (pro zajímavost: mojí městské skládačce vychází lehce přes 12 km/h).

Proč jsou kola rychlejší než auta

(...)

Takový typický americký muž věnuje svému automobilu více než 1600 hodin ročně. Sedí v něm, když jede nebo někde čeká. Parkuje ho a potom hledá. Vydělává peníze na jeho pořízení nebo měsíční splátky. Pracuje, aby měl z čeho platit palivo, dálniční poplatky, pojištění, daně a pokuty. Z každých šestnácti hodin, kdy je vzhůru, tráví čtyři hodiny na silnici nebo shromažďováním prostředků, které k tomu potřebuje.

Typický Američan tedy věnuje 1600 hodin na ujetí 12000 kilometrů: to je zhruba 7,5 kilometrů za hodinu. V zemích, kde chybí rozvinutý dopravní průmysl, lidé totéž zvládnou pěšky a doprava stojí společnost jen 3 až 8 procent jejího časového rozpočtu, ne 28 procent. To, čím se odlišuje doprava v bohatých zemích od dopravy v chudých zemích, není větší vzdálenost ujetá za hodinu života průměrného občana, ale víc hodin povinné spotřeby vysokých dávek energie, zabalených a nerovnoměrně rozdělených prostřednictvím dopravního průmyslu.

Člověk na kole se může pohybovat třikrát nebo čtyřikrát rychleji než chodec, ale vynaloží na to jenom pětinu energie. Jeden gram své váhy přesune po kilometru vodorovné silnice za pouhých 0,15 kalorií (0,62 J). Jízdní kolo je dokonalý převodník mezi výkonem lidského metabolismu a odporem pohybu. Člověk vybavený tímto nástrojem překonává účinnost nejen jakéhokoli stroje, ale i jakéhokoli jiného živočicha. Bicykl pozvedl lidskou mobilitu na úroveň, za kterou už další pokrok není teoreticky možný.

Kola nejsou jenom termodynamicky účinná, jsou i levná. I se svým mnohem nižším platem si Číňan pořídí trvanlivé kolo za zlomek pracovních hodin, které Američan věnuje na nákup rychle zastarávajícího auta. A poměr ceny veřejné infrastruktury pro cyklistickou dopravu ku ceně infrastruktury pro rychlá motorová vozidla je ještě nižší než poměr mezi cenami vozidel, která se na těchto dvou systémech používají.

Reklamy: