Česky English

Shimano Nexus DH-3N20

Poměrně levné (necelých sedm stovek) tříwattové nábojové dynamo primárně určené pro městská kola. Ložiska má klasická z misek a kuželů (v každém je 12 volně ložených kuliček), dimenzování odpovídá běžnému zadnímu kolu. Těsnění je poměrně důkladné: před každým ložiskem gufero a za ním ještě jeden gumový kroužek, takže vnitřek by měl být opravdu hermeticky uzavřený. Směr otáčení je předepsaný jenom kvůli tomu, aby se nepovoloval závit pravé příruby, na vyráběný střídavý proud vliv samozřejmě nemá.

Dynamo mi při určitých rychlostech rezonuje s pružnou favoriťáckou vidlicí, takže v řidítkách cítím slabé chvění. Jinak se chová slušně. Zpočátku (dokud jsem byl zvyklý na kolo bez dynama) jsem měl dojem, že při zapnutí cítím malý vzrůst odporu, ale teď už to nepoznám. Ve vypnutém stavu brzdí opravdu neznatelně a průměrná cestovní rychlost (část ve dne, část v noci) šla nahoru.

Charakteristiky

Měřeno s kolem 28×1,25" neboli 32-622 mm, v tachometru byl zadaný obvod 2093 mm. Pro jinak velké kolo je potřeba rychlosti v grafech vydělit obvodem mého kola a vynásobit obvodem vašeho.

závislost napětí na rychlosti a zátěži
Napětí naprázdno roste zhruba lineárně až do 49 V při 35 km/h, dál jsem to neměřil.

závislost proudu na rychlosti a zátěži
Proud nakrátko končí na 520 mA a dál už neroste ani při dalším zrychlování.

závislost výkonu na rychlosti a zátěži
Menší odpory jsou výhodnější pro nízké rychlosti, větší pro vysoké. Jmenovitých 3 W dynamo dosahuje někde kolem 20 km/h, při 35 už dává víc než dvojnásobek.

voltampérové charakteristiky

Z hlediska optimálního využití výkonu doporučuji dimenzovat ekvivalentní odpor zátěže na cca 50 Ω. Velký rozsah výkonu trošku komplikuje zapojení. O klasické žárovky 2,4 a 0,6 W bych se bál, těch cca 7 wattů při rychlejší jízdě (kdy jsou nejvíc potřeba) by nemusely vydržet. Asi bych přidal ještě jeden "dálkový" přední reflektor, který bych zapínal při sjezdech. Použijete-li výkonovou LED, která snese celý maximální proud dynama (520 mA), není co řešit, můžete ji zapojit přímo přes usměrňovací můstek bez jakýchkoli ochran. Sérioparalelní soustavy slabších LED pracující při vyšším napětí a menším proudu se ale bez nějakého druhu stabilizace neobejdou.

Zdrojová data ke stažení zde (XLS, Excel 97).

Údržba

Za normálních okolností je náboj bezúdržbový; jeden kolega na něm bez jediné závady najezdil přes 15000 km a jestli mu to kolo neukradli, jezdí dodnes. Já jsem měl smůlu na vadný kousek: po prvních třiceti kilometrech svícení mi začal vrčet. Příčinou byl uvolněný pólový nástavec ve statoru, který se cukal sem a tam v rytmu otáčení magnetů rotoru. Reklamace by trvala dlouho a musel bych přeplétat kolo, tak jsem se radši pustil do opravy:


První krok: povolíme kontramatku, vyšroubujeme levý kónus a vyndáme kuličky.


Kónus vypadá takhle. To nejširší dole je labyrintová prachovka, to nejužší nahoře je vlastní kónus a ten kuželovitý přechod uprostřed je gumové gufero. Další gumové těsnění je na vnitřní straně misky, aby se vazelína nedostala dovnitř dynama.


Druhý krok: povolíme poklici náboje za osmihran na pravé straně. Fotka je jenom ilustrační, ve skutečnosti je potřeba osmihran upnout do svěráku a zabrat celým kolem, klíč nestačí. Hlavně pozor, aby se hliník neožvejkal. Závit je klasický pravý.


Třetí krok: pravou poklici náboje úplně vyšroubujeme a vyndáme i se statorem. Na pravé ložisko doporučuji nesahat, dokud to není nezbytně nutné (např. k výměně maziva) - vedou tamtudy drátky a závity jsou pojištěné tmelem.


Takhle vypadá rotor. Magnety mají černou barvu, vypadají na klasické feritové.

Cívka je ve statoru všehovšudy jedna, magnetický obvod se uzavírá přes hromadu pólových nástavců. Ty jsou poměrně masivní a složené z plíšků, podobně jako jádra v transformátorech. Na místě je drží klec z černého plastu. Moje oprava spočívala v opatrném přitvarování klece mírně nahřátou páječkou, tím se odstranila mezera kolem toho uvolněného nástavce. Pro jistotu jsem místo ještě odmastil a zakapal vteřiňákem. Od té doby je klid.

Reklamy: