Česky English

Tříbarevné osvětlení z LED, verze 1

Tohle byl můj úplně první experiment s ledkovými světly, spíš jenom takový prototyp. Trochu jsem přehnal ochranu proti přetížení, takže to svítilo míň než by mohlo (i když pořád líp než klasické žárovky), a i řada dalších prvků se moc neosvědčila. Plánek tu nechávám víceméně pro dokumentární účely, k vlastní stavbě bych doporučil spíš druhou verzi, případně pro klasické dynamo systém ŽÁVES.

Zdroj

Hlavní elektrárnu tvoří běžné cyklodynamo, odběr světel je dimenzován podle odhadnutého maximálního dosažitelného výkonu 8 V= / 400 mA. Pro nouzové svícení během stání a v malých rychlostech je přidána záložní větev napájená třemi nabíjecími mikrotužkovkami.

Světla

Do 8 V se vejdou dvě třívoltové nebo tři dvojvoltové diody v sérii. Víc už radši ne, ať tam je aspoň nějaká rezerva pro nízké rychlosti. Do 400 mA se typický odběr jedné diody (20 mA) vejde dvacetkrát. Takže máme teoreticky výkon minimálně na 40 diod. Navíc se nemusí krmit plným jmenovitým proudem, jeden nebo dva ubrané miliampéry svítivost nijak znatelně nesníží a aspoň bude rezerva pro velké rychlosti.

Přední světla tvoří čtyři lišty po osmi bílých diodách, vykuchané z čínských stolních lampiček na baterky. V součtu to vyšlo levněji než kupovat diody samostatně, ušetřilo mi to spoustu pájení a jako bonus mi zbylo pár vypínačů a kontaktů. Dvě lišty mají úzkorozptylovou optiku (asi 15°), zbylé dvě širokorozptylovou (cca 120°). Ty dálkové jsem umístil na plechové držáčky pod řidítka, zbytek do vykuchaného tělesa původního reflektoru.

Vzadu je devět červených diod 2V/20mA, úhel možná 40° (tenkrát jsem to moc neřešil). Tři jsou na kousku plošného spoje v původním zadním světle místo žárovky, zbylé dvě trojice jsou tavným lepidlem přilepené ke vzpěrám blatníku.

Protože tohle na využití výkonu dynama ještě nestačí a protože jsem tou dobou nadšeně pařil Need for speed underground 2, přidal jsem ještě tuningové podsvícení z 12 modrých diod 3V/20mA. Čtyři svítí do předního kola, čtyři do zadního, dvě do země mezi koly, jedna na přesmykač a jedna zespodu do držáku na lahev (když se tam dá nějaká průhledná, vypadá jak warpové jádro :-) ).

Záložní bateriová větev má dvě bílé diody vepředu a jednu červenou vzadu.

Všechny použité diody mají kulaté čiré pouzdro o průměru 5 mm.

Zapojení

schéma
Hlavní obvod

schéma
Záložní větev

Použité součástky

Až na pár nově koupených LED jsou všechny součástky vykuchané z vraků nejrůznějších elektrospotřebičů, zbytky univerzálních tišťáků jsem dostal ve škole a dráty pocházejí z rozmotaného ethernetového kabelu. Není divu, že výsledek vypadá jako dílo šíleného goblina :-).

Stavba

Všechno jsem pájel na univerzálních kontaktních polích stylem jak to zrovna vyšlo. Osmnáct bílých diod, baterie, vypínač a veškerá další elektronika se tak akorát vešly do pouzdra předního reflektoru, stačilo z něj vyndat původní parabolické zrcadlo se žárovkou. Všechno, co mělo držet nebo těsnit, je zalepené tavným lepidlem.


Pouzdro reflektoru s přilepeným držákem baterií, na druhé straně je tišťák s usměrňovačem a odpory bateriové větve.


Druhý tišťák - odporník pro dynamovou větev. Neměl jsem ty správné rezistory, tak jsem je různě kombinoval z větších, proto jich tam je tolik.


Komplet před zakrytováním. Deska odporníku visí jenom na drátech, ale stačí to, protože je lehká a drátů je hodně. Vpravo vzadu je vidět vypínač záložní větve (konkrétně tenhle typ nedoporučuji, časem rezaví), vepředu dvě lišty s ledkami a po stranách dvě samostatné bateriové.


Sestavený reflektor zespodu. Ty tři zdánlivě chaoticky rozmístěné šroubky ústí vevnitř okolo držáku baterií a jsou spolu s ním zalité do tavného lepidla, takže se ani po roce nepříliš šetrného zacházení neutrhl.


Detaily modrých světýlek (po rozkliknutí se otevřou do nového okna).

Závěr

S tímhle systémem jsem jezdil asi rok a kromě zoxidovaného kontaktu a vykloktaného ložiska dynama a občas vybitých baterií fungoval spolehlivě. Tavné lepidlo drží za všech teplot, zatím nikde nic neupadlo.

Co se povedlo

Co se nepovedlo

Reklamy: