Česky English

Pinion C1.12

Čtyřkolku k vyzkoušení zapůjčila Katanga. Díky!

Dvanáctirychlostní středová převodovka pro univerzální použití. Rozsah 600 % s rovnoměrným krokem, řetězový převod se obvykle volí něco kolem 1:1, převodník má 24 nebo 30 zubů. Maže se olejovou lázní s doporučeným intervalem výměny 1 rok nebo 10000 km. Váží něco přes dvě kila, po ceně jsem nepátral. C1 je nižší řada (existují verze pro 6, 9 nebo 12 převodů), P1 vyšší (9, 12 nebo 18).


Řadí se otočnou rukojetí se dvěma bowdeny, podobně jako u Rohloffa, ale přesnost a jistota je spíš někde na úrovni Sturmeyho a Archera: s přiměřenou dávkou citu bez problémů použitelné, ale jinak žádná hitparáda, mezipoloha se trefit dá. Ta čtyřkolka ale byla předváděcí prototyp a nevím, jak na tom byla se seřízením a údržbou, takže tenhle údaj berte s rezervou. Vyfocená řadicí rukojeť přes celou šířku řidítka (původně prý plynová rukojeť z mopedu) je nestandardní úprava pro svislá řidítka, výrobce normálně dodává klasické užší provedení na dva prsty, které by tady vycházelo někam pod malíček a špatně by se s ním kroutilo.

Převodník má vestavěnou volnoběžku, takže nepočítejte s protišlapnou brzdou v zadním kole. Na druhou stranu není problém s divočinami typu pomocný elektromotor na návratové větvi řetězu. Do zadního kola se volnoběžka dává taky, protože nezastavitelný rotující řetěz může být dost nebezpečný.

Převodovka není volně prodejná, protože její skříň není samonosná a když ji přišroubujeme na cokoli jiného než speciální přírubu s přesně danými tolerancemi a tuhostí, nepřežije to. Jediná možnost je koupit kompletní kolo se speciálním rámem, případně na lehokole vyměnit běžný výsuvný šlapák za speciální.

Víc zkušeností s touhle převodovkou už asi nenasbírám. Jestli se chcete podělit o ty svoje, budu jedině rád.

Reklamy: