Pneumatiky jsou velice důležitá, ale také bezkonkurenčně nejporuchovější součást kola. S prázdnou pneumatikou daleko nedojedeme - v zatáčce nás okamžitě shodí, takže si defektu musíme všimnout včas.
Na jaké tlaky pneumatiky nafukovat? Tlak musí být natolik velký, aby se ráfek za žádných okolností nedostal do přímého kontaktu se silnicí. Za bezpečné minimum považuji tři atmosféry, hodně široké pneumatiky (od 2" výš) snesou i míň. Horní hranice tlaku je dána odolností pláště a bývá na něm vyznačená. Jestli chcete jezdit rychle, je dobré pohybovat se někde poblíž této hodnoty. Jestli nemáte pumpičku s manometrem, nezbývá než tvrdost pneumatiky kontrolovat prsty a pohledem na to, jak moc se pod vaší vahou pláště stlačují.
Se vzorkem je to jasné: jestli chcete jezdit rychle po čistém asfaltu, mělo by ho být co nejméně. Drážky na odvádění vody nejsou nutné, akvaplaning se může projevit jedině s podstatně širšími pneumatikami a při rychlostech řádově 100 km/h a výš. Jakmile se ale k vodě přimíchá bláto, začne to bez vzorku klouzat, takže bych pro běžné ježdění doporučil aspoň nějaké základní drážkování. Ve sněhu, blátě a jiných terénech se nejlíp jezdí s pořádnými drapáky, ale na silnici se s nimi zase zbytečně nadřete.
S materiálem to není tak jednoduché, tam jdou požadované vlastnosti proti sobě: čím měkčí guma, tím lepší adheze, ale tím kratší životnost. Levné pláště od Rubeny se pohybují na tom měkčím konci, na silnici drží výborně, ale prošoupete je za rok a propíchne je každý ostřejší kamínek (no dobře, to trochu přeháním). Naopak třeba takový Schwalbe Marathon vydrží celé věky a díky tlusté vložce pod vzorkem ho jen tak nepíchnete, ale za mokra klouže jako čert. Je potřeba najít nějaký vhodný kompromis a pak mu přizpůsobit styl jízdy.
Co s šířkou pláště? Čím větší zátěž, horší terén a čím lepší chceme pružení, tím širší plášť potřebujeme. Úzké pláště jsou lehké a aerodynamické, ale co je nám to platné, když všude kromě hladkého asfaltu musíme zpomalit do kroku, abychom neproštípli duši a nenatloukli ráfek. Moje oblíbená šířka je 47 mm (1,75"), v kombinaci s nějakým hladším silničním vzorkem jezdí velice dobře a zároveň se nemusím bát dlažebních kostek a podobných lahůdek. Samozřejmě ne do každé vidlice dostaneme jakýkoli balón.
Kuriozita pro zajímavost: jednou se mi na boku pláště objevilo asi pět takovýchhle trhlin:
Prostě z nějakého důvodu popraskala vnější vrstva kordu. Kdyby se vám to stalo taky, počítejte s tím, že máte posledních pár set kilometrů do prodření duše o vnitřní stranu dírek.
Tady celkem není co zkazit, duše různých značek se až tak moc neliší; pozor jenom na podezřele levné šunty. Jediný "špek" mi zatím přichystala jedna Kenda, na kterou nechytalo klasické lepidlo na duše, takže po prvním píchnutí šla rovnou do koše. Na druhou stranu zase docela dlouho vydržela.
Duše by měla mít zhruba stejný rozměr jako plášť, případně může být o kus užší. Širší ne, to by se dovnitř nenaskládala. Dovolený rozsah rozměrů na ní bývá napsaný.
Ventilků existují tři druhy:
Mezi duši a ráfek patří ještě vložka (alias páska nebo šála). U jednostěnných ráfků brání píchnutí o hlavice niplů, u dvojstěnných brání vyboulení duše do děr nad niply a následnému prasknutí. Ty první nemusí být nijak extra pevné, klidně si je můžete nastříhat ze starých duší. Na tvrdé materiály pozor, některé mívají v místě spoje (u ventilku) pár ostrých rohů, o které se dá píchnout (stalo se mi dvakrát po sobě, pak mi teprve došlo, že to nebyla vada duše). Páska pro dvojitý ráfek musí být mnohem pevnější, aby vydržela tlak vzduchu nad dírami v ráfku; vyrábí se z tlustého polyuretanu nebo pogumované tkaniny.
Nejdřív plášť zasadíme jednou patkou do ráfku. Potom do něj vložíme duši a nakonec zasuneme druhou patku. Duši vkládáme lehce nafouknutou, aby držela tvar a nemuchlala se. Pokud plášť nejde zandat nebo vyndat holou rukou, použijeme montpáky - nejlépe plastové, které nepoškrábou ráfek. Při sundavání pláště je dobré ho napřed na opačné straně zamáčknout doprostřed ráfku - tam je to hlubší, takže nám na druhé straně naopak vyleze výš a půjde líp přetáhnout přes okraj.
Pokud vám to nejde napoprvé, nezoufejte, žádný učený z nebe nespadl. Napopadesáté už to budete zvládat i poslepu :-).