Česky English

Rohloff Speedhub 500/14

Asi nejluxusnější nábojová převodovka, jaká se dá dnes sehnat. 14 rovnoměrně odstupňovaných převodů, rozsah 526 %, všechno na valivých ložiskách, vnitřek hermeticky utěsněný a mazaný olejovou lázní. Životnost se počítá na statisíce kilometrů, údržba je až na každoroční výměnu oleje nulová. Cena v roce 2019 cca 20000..30000 Kč podle verze a doplňků (za takovu cenu normálně pořídíte celé kolo, kvalitní a dobře vybavené). V ČR zatím existují jenom tři autorizované servisy: Pedalsport, Azub a Rebel Bike (ten třetí už s tím ale možná přestal), z toho Pedalsport je ten, který náboje dováží, ostatní je od něj přebírají.

Verzí existuje mnoho a jednotlivé parametry jdou skoro libovolně kombinovat. Osa je buď plná šroubovací, dutá pro rychloupínák, nebo simuluje průchozí osu. Děr pro dráty je 32 nebo 36. Řadicí mechanika je buď interní (z náboje čouhají dvě harmonikovité "žížaly"), nebo externí (viz foto), která se dá kombinovat s brzdovým kotoučem (speciálním čtyřděrovým). Páka na zachycení momentu od převodů je buď dlouhá s uchycením na rám, kratší s uchycením na držák kotoučové brzdy, nebo nejkratší, která vyžaduje speciální patky (viz foto). Dále existuje extra široké provedení pro fatbiky, zesílené pro tandemy a možná ještě další. Pastorky se dělají ve velikostech 13..21 zubů (kromě 20), standardně 16, a v tloušťce pouze 3/32", což je docela škoda, osminkové by určitě vydržely víc. Pastorek drží na drážkovaném unašeči a až ho ojedete, dá se otočit a ojet ještě z druhé strany. Otočnou řadicí rukojeť dostanete levou nebo pravou, tím výběr končí - páčky nejsou. Na příruby náboje můžete ještě navléknout výztužné kroužky (moc nechápu, proč radši rovnou neudělají ty příruby silnější).

V krabici s nábojem dostanete řadicí rukojeť, lanka a bowdeny (+ koncovky s gumovým těsněním), lahvičku oleje na první náplň (převodovka je z výroby suchá) a plnicí hadičku, vymezovací kroužky, abyste mohli odmontovat přebytečné převodníky, ozdobnou samolepku, pár lejster a podrobný stopadesátistránkový manuál (elektronická verze je volně stažitelná). A případné doplňky jako brzdový kotouč nebo napínák řetězu, které si ale musíte přiobjednat zvlášť.

Jak to funguje

Upřímně řečeno, nevím. Uvnitř jsou dvě nebo možná tři planetová soukolí s kolečky několika různých průměrů a vzhledem k počtu převodů se musí každé z nich využívat v několika různých režimech. Převod č. 11 je přímý náhon, 1..10 do pomala a 12..14 do rychla. Místo jednoho řadicího lanka jsou tu dvě, každé tahá jedním směrem. Indexace ("cvakání") probíhá až v náboji, takže se nemusí nijak seřizovat. Cvakání se zvýrazňuje použitím klasických vinutých bowdenů, na svojí tříkolce je ale mám tak krátké, že se jejich pružnost nestačí projevit a řazení chodí tak lehce, že občas necítím, o kolik poloh jsem to vlastně otočil. Ale to nevadí, do žádné mezipolohy se trefit nedá a vzhledem k jemnému odstupňování vám to připadá jako variátor. Řazení v plném záběru podle informací od výrobce převodovce neublíží, jenom není zaručeno, že se přeřadí správně (to můžu potvrdit, odlehčení je nutné). Záběh prý trvá cca 1000 km, během kterých postupně ubývá tření a doprovodných zvuků (to se potvrzuje těžko, protože změny jsou pomalé a nenápadné).

Při instalaci externí řadicí mechaniky doporučuji nechat konce lanek o pár (cca 3..5) milimetrů delší než těch 200 mm doporučených v návodu. Ničemu to neuškodí (dohoníte to stavěcími šrouby) a ulehčí vám to namotávání na kladku. Jo, a taky pozor, že konce lanek se po zašroubování do kladky roztřepí a když je potom vyndáte, už je nedostanete zpátky. Proto si před utažením šroubků dvakrát překontrolujte, že máte na lankách navlečeno všechno, co na nich má být (bowdeny s koncovkami a oba stavěcí šrouby), ať nedopadnete jako já.

Údržba

Jednou za rok (kvůli navzlínané vlhkosti) nebo po 5000 km (kvůli nahromaděným částicím) je potřeba vyměnit olej. V porovnání s mazáním vazelínou je to triviální operace: vyšroubujete špunt, našroubujete hadičku, dovnitř stříknete dávku řídkého vyplachovacího oleje, důkladně protočíte všechny převody, potom celý obsah převodovky vypustíte a místo něj nalijete nový mazací olej. Oleje jsou to samozřejmě speciální a patřičně drahé, vyplatí se pořídit rovnou čtvrtlitrové lahvičky, se kterými máte vystaráno na deset let dopředu. Vyplachovat wédéčkem a mazat nějakým levným mogulem raději nezkoušejte, nemusely by to přežít plastové a gumové součástky.

Pozor: převodovka netěsní úplně dokonale (z principu ani nemůže), změny tlaku a teploty z ní občas vymáčknou trošku oleje. Za normálních okolností to není problém, mnohem víc mastnoty nechává na rámu řetěz, ale jestli jste si ubastlili nějaké podobné monstrum jako já a máte třmen kotoučové brzdy pod úrovní osy kola, je nutné pravidelně otírat prostor kolem levého gufera. Mě to nenapadlo a po roce bezstarostné akumulace mastného prachu mi brzdové destičky nasákly olejem tak, že přestaly brzdit.

Závěr

Po prvních třech tisících kilometrů není převodovce co vytknout, šlape jako hodinky. Uvidíme za pár let.

Reklamy: