Česky English

Sturmey-Archer S2C

Kolo k otestování zapůjčil Favorit1970 (Ivo). Díky!

Dvourychlostní převodovka s protišlapací brzdou. Zvenku vypadá skoro stejně jako klasické jednorychlostní torpédo, jenom je o fous větší. Její specialitou je, že k řazení nepotřebuje žádný bowden: stačí trošku šlápnout dozadu (těsně před bod, kde zabírá brzda) a převod se přepne. Cena v prosinci 2016 byla kolem 1500 Kč.

První převod je 1 (přímý náhon), druhý 1,38 (do rychla). Kromě protišlapné brzdy existují ještě verze pro kotouč a bez brzdy. Unašeč pobere pastorky od 13 do 24 zubů a shodou okolností je kompatibilní se starými torpédy Velamos, což usnadňuje případnou výměnu "kus za kus". Majitel má náboj namontovaný na skládačce Eska s 20" koly, 175mm šlapkami a řetězovým převodem 46/16: jeden převod na rovinky, druhý na rozjezdy a do kopců - do města tak akorát. Absence bowdenů navíc zjednodušuje skládání.

Jak to funguje

Uvnitř náboje je jedno planetové soukolí s pevným centrálním kolem a třemi planetami, pastorek je napevno spojený s unašečem planet. Těleso ozubeného prstence pokračuje rohatkou, na které se střídají nižší a vyšší zuby:

Šlápnutím dozadu se rohatka pootočí a dvojice západek skočí na sousední zub. Tím se jejich druhý konec buď zvedne a začne zabírat do drážkování na plášti náboje (převod do rychla), nebo naopak zaleze a místo nich začne zabírat druhá rohatka (přímý náhon). Řazení je velice blbuvzdorné: nanejvýš můžete šlápnout málo a nepřeřadit vůbec, nebo šlápnout moc a kromě přeřazení ještě přibrzdit, ale žádné nebezpečné "neutrály" nebo nefunkční mezipolohy nehrozí.

Do druhé rohatky zabírá přes zubovou spojku hřídel unašeče planet. Spojka má pět zubů a mezi nimi takovou vůli, že to při šlápnutí dozadu stačí na přecvaknutí řadicí rohatky a následně zabrání brzdy, aniž by se zuby potkaly. Při šlápnutí dopředu dojde k uvolnění brzdy, potom spojka dojede nadoraz a přes druhou rohatku zabere za plášť náboje (nebo ji při rychlém převodu předběhne první rohatka a ta druhá cvaká naprázdno).

Brzdový prstenec je roztahován pěti válečky, které proti němu tlačí šikmé zuby na tělese zubové spojky. Brzda je ve 20" zadním kole skládačky poměrně ostrá a nic na tom nezměnilo ani 3000 kilometrů záběhu.

Údržba

Náboj je z výroby dobře namazaný, takže jestli nezlobí, klidně ho můžete nechat pár let bez údržby. Dovnitř se dostanete odšroubováním 23mm matky s kontramatkou na levém konci osy, celý vnitřek potom vypadne pravou stranou ven. Po sundání brzdového prstence pozor na válečky, klec jim nebrání ve vypadnutí. Poslední spojovací prvky jsou dvě ségrovky na ose, zbytek už rozeberete holýma rukama. Rozebrat jde i planetové soukolí, čepy drží na šroubech, nic není roznýtované.

Při skládání pozor na distanční kroužek označený na předchozích fotkách červenými šipkami a v manuálu číslem 22. Patří osazenou stranou doprava, tj. přesně opačně, než jak je nakreslený v manuálu. Když ho otočíte, překáží řadicím západkám ve vysouvání, takže nejde zařadit rychlý převod.

Reklamy: