Česky English

Skřípal

galerie

Neexistuje špatné počasí,
jen nedostatek igelitu přes náklad.

Kolo určené především pro každodenní ježdění po městě za každého počasí. Tomu odpovídají tlusté pláště, kterým nevadí kočičí hlavy, hromada odrazek a světel, ukrytí veškeré mechanizace (brzdy, řazení, dynamo) do středů kol a řidítka s dostatkem místa pro tlusté rukavice. Na delší cesty není kolo určené (neoplývá horskými převody ani aerodynamikou), ale zvládá je a co ztrácí na rychlosti, dohání pohodlím.

Základem je starý Stadion Roadster po dědovi. Věk se nepokouším ani odhadnout; jisté je jenom to, že ho tenkrát pořídil z nejméně druhé ruky (už bez původních táhlových brzd) a v dětské sedačce na něm vozil synka, kterému je dneska přes padesát. Rám má nahoře jednu štangli navíc, ale jinak má všechny závity a připojovací rozměry stejné jako dnešní kola, takže nebyl problém vyměnit zničené středové složení a talíř za nové, jednorychlostní torpédo za třírychlostní a vykloktaný přední náboj za bubnovou brzdu s dynamem. Jediné místo, kde se vyloženě improvizovalo, byl nosič a vzpěra zadního blatníku (obojí pochází z jiného vraku). Na rámu pro ně nebyl žádný návarek a na zadní osu uchytit nešly, tak jsem musel prohnat šroubky skrz sedlové vzpěry. Z hlediska pevnosti nic moc řešení, tak jsem radši použil poměrně malý košík a potřebnou nákladní kapacitu dohnal ještě jedním vepředu.

Pneumatiky jsou poměrně těžko sehnatelné 28×1,75" (47-622 mm), ale nic hubenějšího nechci a nic tlustšího se nevejde do vidlic. Na předchozím kole jsem měl levné silniční pláště Rubena Flash, které se celkem hezky odvalují a mají slušnou adhezi (i v mokru a zimě, i když ve sněhu by to přece jen chtělo nějaký hrubší vzorek). Jedinou nevýhodou je nic moc životnost a skoro žádná ochrana proti defektům. Skřípalovi jsem zkusil na zadní kolo pořídit Schwalbe Marathon. Je z tvrdší gumy a o hodně tlustší (a taky těžší) než Rubena, takže by měl hodně dlouho vydržet a neměl by se moc často píchat - obojí se zatím potvrzuje. Ale taky má horší adhezi a užší profil, takže za mokra klouže a hlavně na tramvajových kolejích dělá vylomeniny. Vepředu každopádně nechávám Rubenu, tam je adheze důležitější a opotřebení nestojí za řeč.

Reklamy: