Za sportovními výkony se většinou nehoním, ale hodí se vědět, jestli náhodou nepřekračuji povolenou rychlost, jak je to kam daleko a za jak dlouho se to dá ujet. Také rád sleduji životnost součástek. Na téhle stránce stručně představím několik měřáků, které jsem měl možnost vyzkoušet (v chronologickém pořadí). Všechny pracují na principu magnetu ve výpletu a jazýčkového spínače (nebo jiného senzoru) na vidlici, signál se přenáší po drátě. Pro přehlednost budu funkce vypisovat zkratkami:
Funkce: T, S, M, D, C
Můj nejdéle používaný rychloměr, budiž mu křemíkové nebe lehké. Vydržel asi dvacet let ne zrovna šetrného zacházení, potom se bez varování začal náhodně resetovat jako při výpadku napájení (příčina neznámá, uvnitř vše v pořádku). Červený čudlík přepíná režimy, žlutý po dlouhém stisku nuluje T, S a M. Na spodní straně je nenápadný třetí knoflík, který po dlouhém stisku otevře nastavení hodin nebo obvodu kola. D se dá nastavit jedině po totálním resetu vyndáním baterie. S má limit 10 hodin, pak počítá znova od nuly.
Závěr: už se nevyrábí, ale jestli ho někde seženete, není to špatná volba.
P.S.: daruji kompletní držák se senzorem a magnetem.
Funkce: T, S, D, C
Ještě starší přístroj s přesně stejným ovládáním, držáčkem i baterií (tlustý malý knoflík LR44) jako výše uvedený BC-600 (stejný výrobce), jenom si nepamatuje maximálku. Vystřídala se pod ním minimálně tři kola. Spolehlivost nic moc, po několika letech a mnoha deštích se šedé přepínací tlačítko začalo chovat jako generátor náhodných čísel a na drncavých cestách se občas přeruší napájení a tachometr se resetuje.
Závěr: na můj vkus nedostatečná spolehlivost.
Levnější obdoba níže uvedeného KCC-13, poznáte ho podle stříbrných tlačítek na dolní hraně a většího množství otřepů na plastových dílech. Funkce skoro stejné, jenom chybí možnost nastavení D po výměně baterie - pro mě zásadní nedostatek, takže jsem ho hned po přečtení návodu vyměnil za jiný.
Závěr: pro mě nepoužitelný, ale někomu by třeba stačil.
Funkce: T, S, M, A, D, C, Scan a pár drobností
Poměrně moderní (2012) tachec střední cenové kategorie. Líbí se mi na něm šroubovací magnet, který se sundavá podstatně líp než ty nacvakávací sigmovské a dá se přidělat i na placaté dráty. Nemá žádný pomocný čudlík na zadní straně, k nastavení se dostanete dlouhým stiskem levého tlačítka (dobrý nápad). Resetovat se dá kromě vyndání baterie i dlouhým stiskem obou tlačítek současně (špatný nápad - už se mi to jednou samovolně stalo v kapse). D má limit 9999,9 km, což je dost málo. Doba jízdy je taky omezená (10 hodin nebo tak nějak). Po prvním pořádném zmoknutí se vybírací tlačítko začalo chovat trochu chaoticky - občas cvakne naprázdno, občas poskočí o víc pozic. Jinak přístroj funguje spolehlivě. Baterie AG-12 (středně tlustý malý knoflík) se dost těžko shání.
Závěr: celkem použitelný, ale podruhé bych si ho nekoupil.
Funkčně shodný s KCC-13 a se stejným úchytem. Je o něco odolnější proti povětrnostním vlivům: vyfocený exemplář jsem našel na jedné polní cestě zašlapaný do bláta (najde se původní majitel?) a po umytí a výměně baterie normálně funguje, i když tlačítka taky občas vynechají.
Závěr: viz výše.
V roce 2014 snad nejlevnější tachometr na trhu (cena pod 200 Kč). Obvod kola bere s přesností na centimetry a chybí mu možnost nastavení D po výměně baterie. Jakmile jsem to zjistil, vyměnil jsem ho za jiný.
Závěr: jen pro nenáročné.
Funkce: T, S, D, C, Scan
Rychloměr z nejlevnějšího konce spektra (cena v roce 2015 lehce přes 200), výrobce Sigma. Narozdíl od předchozích měřáků se do držáku nenasazuje nasunutím, ale pootočením. Držák se dá rozebrat a sestavit v pootočené poloze, takže jde montovat na příčné i podélné trubky. Dobrý nápad je sloučení vybíracího a nulovacího čudlíku do jednoho - krátký stisk vybírá, dlouhý nuluje. K nastavení se dostanete piditlačítkem na zadní straně. Nelíbí se mi, že se po probuzení z "úsporného režimu" s hodinami přístroj přepíná do T - ráno cestou do práce mě zajímá kolik je hodin, ne jak je to daleko. Napájení zajišťuje snadno sehnatelný velký knoflík CR2032.
Závěr: k softwaru mám drobné výhrady, ale hardware je kvalitní a naprosto spolehlivý. Můžu doporučit.
Funkce: T, S, M, A, D, C, celkový najetý čas, teploměr
Kompjůtr vyšší střední třídy, cena v roce 2016 skoro 600. Držák a napájení stejné jako u výše uvedeného Speedmastera, dnes je to asi u Sigmy standard. Ovládací tlačítka jsou už zase tři - výběr, nulování a zezadu nastavení. Funkcí je skoro až moc, ale chtěl jsem měřit maximálku a to o stupeň levnější model téhle řady neumí. Nastavitelných parametrů je hromada včetně jazyka a kontrastu displeje, konfigurují se přes menu. Po delší nečinnosti se opět automaticky přepíná do úsporného režimu a z něj po rozjetí do T. Nulovatelné veličiny se dají nulovat jak každá zvlášť, tak i hromadně. Během prvních měsíců provozu jsem musel dvakrát tachometrem v držáku zakvedlat, protože ztratil kontakt, ale víckrát už se to neopakovalo (i když drží dost volně). Vodotěsnost ověřena. Pozor na jednu past: displej je kvůli nastavitelnému kontrastu napájený přes regulátor napětí, takže zobrazuje pořád stejně sytou černou bez ohledu na stav baterie. Až pak jednou vytáhnete kolo do zimy, tachometr najednou přestane měřit a zapomene všechny hodnoty. Jediný příznak docházející baterky je to, že se teploměr začne zasekávat na poslední naměřené hodnotě; pak máte zhruba rok do úplného vybití. Ale nevím, jestli se na to dá spolehnout.
Závěr: všestranný a celkem spolehlivý, můžu doporučit. Jestli ale tolik funkcí nevyužijete, doporučil bych spíš následujícího Kellyse:
Funkce: T, S, M, A, D, C, Scan
Nižší střední třída, pořízeno v roce 2020 za 360 Kč, výrobce Kellys. Držák pasuje na podélné i příčné trubky, přidělává se gumičkou nebo zubatými pásky a tachometr se do něj nasazuje pootočením, jde to i vzhůru nohama. Magnet je šroubovací a pasuje na kulaté i placaté dráty. Na přední straně přístroje je jedno tlačítko na výběr a nulování, vzadu jeden drobný čudlík na vstup do nastavení (dá se zmáčknout nehtem) a druhý na totální reset odpovídající vyndání baterie (na ten je potřeba něco špičatého). Baterie CR2032. Aktuální rychlost se zobrazuje buď klasicky v horním řádku, nebo obrovskými číslicemi přes celý displej (dá se vybrat). Automatické přepínání (Scan) jde vypnout. T, S, M a A se nulují všechny najednou. D jde přenastavit i bez totálního resetu. Po delší nečinnosti se nic automaticky nepřepíná.
Závěr: ovládání a funkce mi plně vyhovují, spolehlivost vypadá taky dobře.