Česky English

Tento článek poprvé vyšel v říjnu 2018 na webu Outside, autorem je Eben Weiss. Přes všechnu nadsázku a úmyslné přehánění mi základní myšlenka připadá docela trefná. Psáno z úhlu pohledu USA, přeloženo bez úprav.

Vraťme nebezpečí do aut

a ubyde nám ze silnic!

Žijeme v kultuře posedlé bezpečností. Poznáte to na první pohled, jakmile se posadíte za volant moderního automobilu. Bezpečnostní pásy, airbagy, ABS, parkovací kamery, hlídání polohy v jízdním pruhu, automatické nouzové brzdy... Dnešní vozy jsou mnohem chytřejší než koně, kteří je kdysi tahali.

Navzdory všem těmto bezpečnostním systémům dosáhl počet mrtvých na našich silnicích desetiletého maxima: auta (tedy spíše jejich řidiči) zabíjejí přes 40000 lidí ročně. Jedním z důvodů je, že nás stále více rozptylují naše telefony - jasně, když se nad tím zamyslíme, desetileté maximum asi tak deset let po příchodu prvních iPhonů sedí docela přesně. Další příčinou tohoto masakru je, že takové SUV je navzdory všem bezpečnostním udělátkům v podstatě stavěné na zabíjení lidí. A protože svoje velikánská auta tolik milujeme, automobilový průmysl ve velkém chrlí stroje na smrt. Jenže místo aby je spolu s tanky a tryskovými stíhačkami prodával armádě, prodává je nám - za pouhých 399 dolarů měsíčně se zálohou 3900 $ splatnou při podpisu smlouvy.

Bohužel, i když jsme možná posedlí bezpečností, jsme také postiženi nedostatkem zdravého rozumu. Takže místo abychom něco dělali se svou závislostí na obřích autech, snažíme se navlékat víc bezpečnostních hi-tech nesmyslů na cyklisty a chodce. Také si pořád namlouváme, že všechno tohle zabíjení najednou skončí díky automaticky řízeným autům. No jistě... autonomní auta sice asi v dohledné době silnice neovládnou, ale i tak už jsou tou nejúžasnější výmluvou pro kašlání na všechno, jakou kdy svět viděl. Zatím tedy budeme dál psát esemesky a věřit, že nás naše předimenzovaná vozidla ochrání.

Naštěstí ale existuje i jiný způsob, jak zajistit bezpečnější silnice, než jen vkládat všechny naše naděje do rukou egomaniaka s pochybnými manažerskými dovednostmi (tím myslím tohohle, ne tohohle, i když pokud ten plán uskutečníme, bude současná vláda moci zrušit pár otravných bezpečnostních pravidel, což je její oblíbená zábava). Nepotřebuje žádnou techniku budoucnosti, která zatím ještě neexistuje. Vlastně nepotřebuje vůbec žádnou techniku. A nejlepší na tom je, že cena vašeho příštího auta tím téměř jistě dramaticky klesne.

Jediné, co musíme udělat, je vyházet všechny ty zatracené vymoženosti a zlepšováky a vrátit do aut nebezpečí.

Je nezbytné připomenout lidem, že řízení motorového vozidla vyžaduje určité množství soustředění a zručnosti, a dosáhneme toho tím, že tyto stroje očešeme na holý základ. Stačí se zamyslet: kdy si připadáte soustředěnější? Když sedíte na kole, sjíždíte horskou silnici, v zatáčkách vás drží jenom kousek gumy o šířce prstu a mezi vaší kůží a asfaltem nestojí nic než tenká vrstva lykry? Nebo když sedíte v klimatizované, odhlučněné a odpérované dvoutunové Hondě Pilot, která není ničím jiným než 280koňovou napodobeninou vašeho obýváku i s gaučem?

Ano, vykuchání nafouklého SUV jako mrtvé velryby je možná klíčem k bezpečnějším silnicím. Prvním zařízením, které bychom měli vymontovat, je automatická převodovka. To by okamžitě vymetlo ze silnic kdovíkolik milionů řidičů, protože pro většinu Američanů je dnes ruční řazení stejná záhada jako telefon s otočným ciferníkem. (A ty, kteří to s řadicí pákou umí, pravděpodobně řízení více zajímá a jde jim líp.) Nepochybně by také výrazně ubylo případů důchodců, kteří nacouvali do výlohy, protože ruční převodovka vyžaduje k zařazení zpátečky několik vědomě koordinovaných úkonů.

Ti odhodlanější by se nakonec naučili řadit ručně a pořídili by si nová auta - jenomže by zjistili, že už se do nich nemontují zpětné kamery. Ani automatické brzdy. Ani bluetooth. Ani přehrávače. A dokonce ani airbagy nebo bezpečnostní pásy. Kdepak, teď nemáte ke sledování nic jiného než silnici. Jo, jasně, pořád si můžete hrát s telefonem, ale možná si to teď dvakrát rozmyslíte, protože jestli do něčeho narazíte, máte zaručenou jednosměrnou letenku skrz čelní sklo.

Ale ani po takovém vykostění automobilu se mnozí ani nezamyslí, jestli ho použít nebo ne - tedy jenom do doby, než jim sebereme klimatizaci. Venku je horko? Ano, takže? Přesně tak, uvnitř taky! Už žádné hodinové vysedávání v nastartovaném autě za letního vedra, zatímco si hrajete s telefonem a pumpujete do atmosféry další kila uhlíku. A v zimě vám možná zmrzlý zadek připomene, že ve svém SUV nejste nepřemožitelní. Rampouch u nosu signalizuje, že když je venku zima, objevuje se náledí. Možná dokonce začnete brát vážně varování před sněhovými kalamitami, místo abyste nedobrovolně přenocovali na dálnici, protože jste si mysleli, že vaše čtyřkolka je silnější než příroda.

Bez všech těch věcí, které by je chránily při nehodě, je jen otázkou času, kdy si řidiči uvědomí, že SUV nebyly dobrý nápad. Auta se zmenší a jejich motory také. Když půjde všechno hladce, budeme do roku 2030 jezdit v roadsterech ve stylu šedesátých let, jenom o něco spolehlivějších - a nedostatek bezpečnostních prvků bude řidiče nutit nosit ochranné přilby. S trochou štěstí nakonec budou povinné, protože nic lidi neodradí tak spolehlivě jako povinné přilby. Nakonec se řízení stane exkluzivní zábavou hrstky nadšenců a motoristé zítřka budou víceméně stejní jako ti, které dnes vídáme jezdit na Can-Am Spyderech.

A pro dojíždění za prací, na nákupy a všeobecně pro dopravu něčeho někam si drtivá většina lidí vybere nějaký bezpečnější a úspornější prostředek, které dává smysl. Jako třeba kolo.

Reklamy: