Náboj kombinující dynamo a bubnovou brzdu - dobrá volba pro bezúdržbová kola do každého počasí. Točí se na průmyslových ložiskách a chlubí se dokonalým utěsněním proti rozmarům počasí, ale vnitřek jsem ještě na vlastní oči neviděl, tak to nemůžu potvrdit. Chod dynama je naprosto tichý a odpor tak malý, že podle něj nepoznám rozdíl mezi rozsvícenými a zhasnutými světly. Srovnání s nábojem bez dynama nemám, protože jsem ho na tomhle kole nikdy neměl. Cena v roce 2013 cca 1400 Kč.
Brzdový buben má průměr 70 mm (existuje i verze XL-FDD s 90mm bubnem). Ve 28" kole brzdí o fous líp než stará čelisťová brzda Favorit, ale jak jsem teď zmlsaný z kotoučovek, připadá mi to málo - určitě ne dost na rychlé nouzové zastavení. Slabinou jsou dlouhé prudké sjezdy, brzda se přehřívá a je potřeba nechat ji vychladnout dřív, než si upeče magnety v dynamu (snesou max. 80 °C). Sundavání kola je v pohodě, lanko se vyhákne holýma rukama a reakční páka je v přídržném pásku jenom volně nasunutá (ale pásek samotný drží na vidlici pevně). Údržba je triviální, stačí seřídit bowden a je to, žádné piplání s botkami ani ladění kotoučů. Brzdové obložení mi po 7 letech a 6000 km zatím nevykazuje žádné známky opotřebení a ještě jsem nemusel ani seřizovat lanko (náhradní destičky se dají normálně koupit).
Jmenovitý výkon je 2,4 W (existuje i 3W verze). Měřeno s kolem 28×1,75" neboli 47-622 mm, v tachometru byl zadaný obvod 2231 mm. Pro jinak velké kolo je potřeba rychlosti v grafech vydělit obvodem mého kola a vynásobit obvodem vašeho. Výstupní proud byl usměrněn můstkem z diod 1N4004 a vyhlazen kondenzátorem.
Průběh napětí naprázdno pokračuje někam do 30 V při 30 km/h. Čísla pro jednotlivé křivky jsou velikosti zátěže v Ω.
Pn je jmenovitý výkon 2,4 W, čísla u jednotlivých křivek jsou rychlosti v km/h.
Proud a napětí v celém změřeném rozsahu rychlostí monotónně rostou, k žádnému maximu jsem se nedostal. Z průběhu grafu odhaduji, že zkratový proud možná někde po čtyřicítce skončí na hranici 460 mA, ale těžko říct - na rovině se mi to nepodařilo nasimulovat.
Standardní 2,4W cykložárovka půjde připojit přímo, i když bych se o ni při větších rychlostech už trochu bál. Světla z menších LED diod doporučuji dimenzovat na ekvivalentní odpor cca 45 Ω (při takové hodnotě se výkon dynama využije nejlépe) a přidat nějaký stabilizační prvek (třeba zenerku), protože výkon dynama není při menších proudech moc jasně ohraničený. Výkonová LED, která snese celý zkratový proud dynama (který jsem ovšem přesně nezměřil), jde připojit přímo i bez ochrany, stačí jenom usměrňovač.
Zdrojová data ke stažení zde (XLS, Excel 97).