Česky English

Sturmey-Archer XL-FDD (3 W)

Náboj kombinující dynamo a bubnovou brzdu - dobrá volba pro bezúdržbová kola do každého počasí. Točí se na průmyslových ložiskách dobře schovaných před prachem a vodou. Chod dynama je naprosto tichý. Nějaký mechanický odpor má (roztočené kolo se zastaví dřív než stejně velké kolo s obdobným nábojem bez dynama), ale přesně změřený ho nemám. Cena v roce 2019 lehce pod 2000 Kč.

Brzdový buben má průměr 90 mm (existuje i verze X-FDD se 70mm bubnem), ve 20" kolech brzdí velmi slušně a nebál bych se ho použít i do větších. Přehřívání při dlouhých sjezdech není tak kritické jako u 70mm varianty, protože mezi brzdovým bubnem a magnety dynama (které se nesmí vyhřát na víc než 80 °C, jinak přestanou magnetovat) je o centimetr hliníku víc, ale i větší tepelná kapacita se jednou naplní. Sundavání kola je bezproblémové, lanko se vyhákne holýma rukama a reakční páka je v přídržném pásku jenom volně nasunutá (ale pásek samotný drží na vidlici pevně). Na fotce vidíte moji atypickou úpravu pro nákladní tříkolku: páka je provrtaná a skrz díru volně prochází šroub M6. Údržba brzdy je triviální, stačí seřídit bowden a je to, žádné piplání s botkami ani ladění kotoučů. Brzdové destičky vydrží velmi dlouho a náhradní se dají normálně koupit.

Charakteristiky dynama

Jmenovitý výkon je 3 W (existuje i 2,4W verze). Dynamo mám zapletené v levém zadním kole tříkolky o rozměrech 47-406 mm (20×1,75") a tachometr v předním 50-406 (20×2") s obvodem 1543 mm, rozdíl mezi nimi je zanedbatelný. Pro jinak velké kolo je potřeba rychlosti v grafech vydělit obvodem mého kola a vynásobit obvodem vašeho. Výstupní proud byl usměrněn můstkem z diod 1N4004 a vyhlazen kondenzátorem.


Průběh napětí naprázdno pokračuje někam do 45 V při 35 km/h. Za předčasné ukončení některých křivek může unavený motor.


Maximální dosažitelný zkratový proud je 570 mA.


Jmenovitých 3 wattů dosáhnete s 28" kolem při 20 km/h.


Pn je jmenovitý výkon 3 W. Kostrbatost jednotlivých čar je způsobená nepřesnostmi měření.

Optimální zátěž je něco kolem 30 nebo 40 Ω. S vyšším odebíraným proudem dostanete více výkonu při malých rychlostech, ale méně při vyšších. Ve srovnání s dynamy Shimano a SON podává Sturmey o chlup menší výkon při vyšších rychlostech, navíc s trochu větším rozptylem než SON.

Zdrojová data zde (XLS, Excel 97).

Brzda

Dovnitř se dostaneme odšroubováním matky na ose kola:

Tím rozebírání končí, zbytek drží pohromadě jednosměrné pérové podložky. Můžeme jenom čistit a mazat, po opotřebování destiček se nejspíš vymění celá tahle sestava.

Zatáhnutím za brzdovou páčku se pootočí kostička mezi konci brzdových čelistí (na třetí fotce v popředí) a odtlačí je od sebe. Je jedno, na kterou stranu páčkou hýbeme, funguje stejně dobře na obě. Navíc je na ose nasazená na čtyřhranu a přídržná matka jde odšroubovat, takže si páčku můžeme přendat a ovládací lanko vést úplně jiným směrem, než se předpokládá u klasické přední vidlice (to hodlám využít na příštím lehokole, které bude mít tenhle náboj vzadu a lanko potáhne dopředu, ne nahoru).

Labyrintová prachovka na obvodu víka brzdy má v nejnižším bodě výřez, kudy vytéká dešťová voda a sype se prach ošoupaný z destiček. V mém atypicky namontovaném případě s reakční pákou vodorovně vzadu to ovšem nefungovalo, protože výřezem přetočeným dopředu se mi voda dostávala naopak dovnitř a dole neměla kudy vytékat. Navíc kvůli bednovitým blatníkům dostává náboj podstatně intenzivnější sprchu než je obvyklé. Výsledkem byl výrazně slabší brzdný účinek, dokud vnitřek zase nevyschnul. Proto jsem si do hliníkového víka vypiloval novou odvodňovací drážku na správném místě:

Druhým vylepšením byla úprava blatníku, aby voda stékala pokud možno mimo střed kola. Od té doby je klid.

Reklamy: