Zloději kol se dají rozdělit zhruba na dva druhy. Jedni chtějí kolo - nasednou, někam popojedou a tam ho zahodí. Proti tomu stačí zajistit kolo tak, aby se na něm nedalo odjet (třeba zámkem). Druhý druh zlodějů chce peníze - kolo odvezou a prodají vcelku nebo po součástkách. Tady kromě bytelného zámku pomůže i na první pohled obtížná zpeněžitelnost: špína a rez, levně vypadající, staré nebo atypické komponenty, odpudivý nátěr a podobně. Jestli si ale svého nablýskaného miláčka nechcete takhle zprasit, zbývají jenom ty zámky. Tak si je rozebereme trochu podrobněji.
Plusy: lehké, praktické, nepřekážejí
Mínusy: nezabrání odnesení kola
Klepeto blokující zadní kolo je spíš symbolická záležitost, která říká "tohle kolo někomu patří, nechte ho být". Smysl má jedině u starých pleček, které nemá cenu krást pro peníze, nebo u těžkých náklaďáků a rikš, které se nedají odnést.
Plusy: lehké, skladné, levné, snadno dostupné, praktické a vyráběné v mnoha délkách
Mínusy: přeštípnete je i kapesními kleštěmi (jak je vidět z posledních dvou fotek)
Opět spíše symbolická ochrana, která zabrání krádeži holýma rukama (tedy kromě nejlevnějších číselných zámků), ale zloděje s nářadím zdrží sotva o tři vteřiny. Existují i důkladnější lana, která se štípou o něco hůř, ale za cenu větší váhy a horší ohebnosti.
Plusy: pořád ještě lehké, levné a praktické, ale na první pohled vypadají značně nedobytně
Mínusy: pro štípačky pořád ještě žádná vážná překážka
Tenké plechové opláštění dodá běžnému lanku bytelnější vzhled pro odrazení amatérů, aniž by nějak výrazně přidalo na váze nebo zhoršilo ohebnost. Pro skutečnou mechanickou ochranu ovšem musíte sáhnout na těžší a dražší konec spektra, kde se vyskytují tlustá lana pancéřovaná masivními kalenými články.
Plusy: nejodolnější druh, jaký existuje
Mínusy: těžké, neskladné, moc malé na obtočení okolo lampy nebo stromu
Existuje řada typů v cenách od tří stovek (na fotce) do několika tisíc. Ty levnější možná přepižláte pilkou na železo, kvalitnější nedáte bez rozbrušovačky. Štípačky už by měly být bez šance.
Plusy: odolné, skladné
Mínusy: těžké, většinou drahé, někdy pořád nedostatečně dlouhé
Štípačky nemají šanci, na pilku a brusku čeká spousta železa. Slabší místo jsou spojovací nýty, u méně kvalitních typů se údajně dají vypáčit, ale kapesní nářadí by na to stačit nemělo.
Plusy: odolné, skladné, ohebné, dlouhé, lze použít libovolný visací zámek
Mínusy: těžké, za jízdy rachotí
Kalený řetěz vydrží totéž co stejně velké očko visacího zámku: pilka na železo nemá šanci, kapesní štípačky taky ne, ale velké obouruční ho možná překousnou. Na nejodolnějším konci spektra leží mohutné několikakilové řetězy pro motorky, které vydrží skoro totéž co kvalitní podkova.
Plusy: možná zloděje zaženou nebo umožní chytit ho při činu
Mínusy: když nejste v doslechu, je vám to houby platné, protože nezúčastnění lidé tyhle zatracené uřvané krámy stejně ignorují
Elektronická udělátka, která při neočekávané manipulaci spustí poplach, obvykle pracují na principu detekce otřesů nebo změny polohy. Zatím jsem nic takového osobně nevyzkoušel, tak nevím, jak moc to funguje.
Plusy: umožní vystopovat již ukradené kolo
Mínusy: nespolehlivé
Nenápadný přístroj někde uvnitř rámu kola může pomocí GPS zjišťovat svoji polohu a odesílat vám ji třeba do telefonu, případně vysílat rádiový signál pro přesnější zaměření na krátkou vzdálenost. Všechno je to ovšem limitované dostupností signálu GPS (ve sklepě se asi nechytí) a hlavně výdrží baterie.
Parkovat kolo v zapadlých koutech, kam není vidět, vypadá jako dobrý nápad - nevšimne si ho ani zloděj, ne? Jenže zloděj je zvyklý právě do takových koutů koukat, takže ho najde a hezky v klidu a soukromí přepiluje zámek nebo odmontuje nejcennější součástky. Účinnější je parkovat naopak všem na očích, kde si na to nikdo netroufne. Dávejte si ale pozor, aby kolo nepřekáželo, jinak riskujete poškození.
Krátkodobé parkování většinou nebývá moc riskantní, protože o vás nikdo předem neví. Jestli ale někde parkujete pravidelně a dlouhodobě, všimne si toho každý pravidelný náhodný kolemjdoucí včetně zlodějů, kteří si mohou snadno vypozorovat, kdy budou mít volno na práci. Jestli vaše kolo není vyloženě plečka, která nestojí za kradení, sežeňte si radši nějakou zamčenou místnost nebo hlídané parkoviště.
Když už kolo přizámkujete k nějakému předmětu, zkontrolujte, že nepůjde odnést i s ním a že z něj zámek nejde sundat (to se týká především sloupků a patníků, kde stačí kolo nadzvednout a je volné). Zamykejte za rám, abyste místo jízdního kola nenašli jenom kolo. Pozor na rychloupínáky a obecně všechno, co jde povolit holou rukou.
Existuje možnost zaregistrovat si kolo u policie. Je to bezplatné, stačí ho zavézt na místní služebnu a prokázat se občankou a dokladem o koupi. Výhodou je, že pak policie přesně ví, co hledat, a že na kolo dostanete samolepku, která možná některé zlodějíčky odradí. Nevýhodou je, že nejde o záruku nalezení, jenom o nepatrné zvýšení pravděpodobnosti. A že vás policie podle kola pozná, až si někdy budete myslet, že pro vás dopravní předpisy neplatí :-).