Česky English

Dynamo Aufa

Levná plastová "flaštička" běžně sehnatelná v cykloobchodech, stojí něco kolem stovky. Štítkové hodnoty 6 V~ / 3 W. Dá se k ní dokoupit gumové kolečko na redukci otáček (Ø28 mm místo 20), které můžu jedině doporučit: zmenšuje valivý odpor, prodlužuje životnost, snižuje pravděpodobnost prokluzu a výkon dynama nesnižuje nijak zásadně.

Napětí jsem měřil dost nepřesným školním komparačním voltmetrem. Dodatečným zkalibrováním pomocí multimetru vyšlo, že proměřoval zhruba o jeden volt. Další nepřesnosti způsobil nespolehlivý kontakt: ukostření bylo provedeno krokodýlkem. Takže tohle měření berte s rezervou. Pro praktické využití doporučuji spíš tenhle novější článek o skoro stejném dynamu.

Charakteristiky

Vše je měřeno bez reduktoru otáček. Výsledky nezávisí na průměru kola, obvod pláště se vždycky pohybuje rychlostí silnice.

průběh napětí

průběh proudu

průběh výkonu

V-A charakteristiky

Tady je ještě porovnání průběhu zkratového proudu s reduktorem a bez:

průběh zkratového proudu

Vnitřní odpor vinutí omezuje maximální zkratový proud na cca 540 mA. Z grafů odhaduji, že maxima výkonu se dosáhne někde kolem 35 km/h a další zvyšování rychlosti už bude jenom přihřívat cívku. Na jmenovité tři watty jsem se vůbec nedostal, ale nevím, jak moc se na tom podepsaly špatné kontakty v měřicím obvodu. Takže bych doporučoval dimenzovat spotřebiče na napětí 8 V a celkový proud 400 mA, ať mají bezpečnou rezervu. Mělo by to odpovídat ekvivalentnímu odporu 25 Ω (v grafech vyznačeno tlustě), při kterém se výkon dynama využije nejlépe.

Zdrojová data ke stažení zde (XLS, Excel 97).

Údržba

Za běžného provozu stačí kulatým jehlovým pilníčkem pravidelně čistit špinící se a oxidující pružinový kontakt, který drží drátky od světel. To je asi nejslabší místo celého dynama.

Po pár stovkách kilometrů provozu vám možná dynamo začne při určitých otáčkách vrčet a hvízdat. To je způsobeno nedostatkem maziva v kluzném ložisku rotoru, takže se osička místo klouzání odvaluje po stěnách pouzdra. Ale naštěstí to jde napravit. Když vyšroubujete křížový šroubek na spodní straně dynama, můžete tahem přímo dolů vysunout dno i s celým statorem (pozor na přítlačnou pružinu, je dost silná a ráda vyskakuje). Pohonné kolečko je naražené na drážkovaném konci osy rotoru, sundá se pořádným zatáhnutím (nešroubovat, nekývat!). Pak už rotor vypadne a je možné vyčistit a přemazat osičku a pouzdro. Doporučuji klasickou vazelínu, ta nevyteče a spolehlivě utlumí to vrčení.

Sestavení dynama je tak trochu hlavolam. Je potřeba dostat do klece hned dva ježky: všech osm pólových nástavců statoru a k tomu neposlušnou přítlačnou pružinu. Na žádný zázračný postup jsem nepřišel, chce to jenom trochu trpělivosti. Pozor na ukostřovací drátek - je jenom volně ložený v jedné prohlubni, kde se o něj opře kovový držák pružiny.

Reklamy: