Česky English

Sturmey-Archer CS-RK3

Hybridní náboj kombinující třístupňovou planetovou převodovku s klasickou přehazovačkou. Dá se použít jako náhrada přesmykače, kdy získáte standardní rozsah 3×něco, ale nemusíte řešit křížení řetězu a částečně můžete řadit i za klidu. Nebo ji můžete s přesmykačem zkombinovat a rozšířit si tak celkový rozsah převodů. Váhově vychází o chlup těžší než standardní kazetový náboj + přesmykač + dva převodníky, cena v roce 2016 cca 2700 Kč. Kromě verze pro kotoučovou brzdu existuje ještě nebržděná CS-RF3. Ekvivalentem je Sram Dualdrive, ale ten už se nevyrábí.

Na ořech pasuje osmi nebo devítistupňová kazeta (zvenku jsou stejně široké a liší se jen roztečí pastorků), dovolené poměry počtů zubů výrobce neuvádí. Převodovku můžete ovládat jakoukoli páčkou pro přesmykače (mám vyzkoušenou jakousi Shimano); přesně je potřeba seřídit jenom prostřední polohu, dvě krajní mají hodně široké tolerance. Taháním za lanko se řadí do pomala, tedy opačně, než je zvykem u přesmykačů (ale souhlasně s přehazovačkami). Lanko zalézá do převodovky pravým koncem osy, před špínou ho můžete ochránit plastovou krytkou. Převodovka se navenek chová stejně jako dříve popsaná S-RC3, jenom jinak cvrčí (což znamená jinak uspořádané západky).

Náboj používám na nákladním lehokole, kde je k nezaplacení možnost zařadit si po nečekaném zastavení pomalý rozjezdový převod a jednotác vepředu podstatně zjednodušil vedení řetězu. K tomu 38zubý převodník a osmikolečko Megarange 11..34. Zatím mi převodovka funguje spolehlivě a řadí rychleji než přehazovačka. Po 2000 km se při rozjezdech na nejlehčí převod a plný plyn začalo občas stávat, že nějaká západka přeskočí nebo zapadne na místo a ozve se rána, jako kdyby se něco zlomilo (ale nezlomilo se nic). Když se zabírá opatrně, nestává se to. Po 5000 km jsem zaslechl první zavrzání a následně jsem objevil zádrhel: ta věc nejde rozebrat! Levý kužel vyšroubovat jde, kazetu sundáte snadno, ale šroubovací příruba pod ní je utopená pod úrovní zahnutých konců drátů, takže nejde chytit ani speciálním klíčem od výrobce, natož svěrákem. Jestli se vám nechce kvůli každému mazání rozplétat kolo, máte dvě možnosti: buď si vyrobit ještě speciálnější klíč z kusu železa a několika kalených kolíků, které zapadnou do prohlubní na obvodu příruby a vejdou se mezi dráty, nebo se na rozebírání náboje vykašlat, vyndat řadicí řetízek a dutým koncem osy dovnitř nakapat nějaký hustší olej. Já jsem si vybral tu druhou: stačily 2 ml nějakého mogulu do převodovek a vrzání okamžitě přestalo, ven zatím nic neteče a všechno chodí stejně dobře jako předtím.

Reklamy: