Česky English

SON 28

Asi nejkvalitnější a také nejdražší dynamo, jaké se dneska dá sehnat. V roce 2015 mě stálo něco přes 5000 Kč, dnes (2021) cca 7..8 tisíc. Chlubí se nízkými ztrátami ve vypnutém stavu, dobrou účinností, dlouhou životností (záruka 5 let) a totální bezúdržbovostí (taky ani udržovat nejde, protože je slisované napevno). Po šesti letech bezproblémového provozu (přes 16000 km) se zatím zdá, že je to pravda.

Ložiska jsou průmyslová, důkladně utěsněná, dokonce tam je i udělátko na vyrovnávání tlaku, aby se dovnitř nenasávala vlhkost, když se změní teplota. Dynamo se do vidlice upíná upínákem (varianta s plnou osou neexistuje), typ si můžete vybrat: páka, inbus (na fotce) nebo bezpečnostní matice. Na jednom konci osy jsou výstupní kontakty; konektory jsou součástí balení (včetně izolačních smršťovacích bužírek), případné náhradní seženete v běžných elektroobchodech. Na druhé straně mají některé varianty dynama přírubu pro kotoučovou brzdu: buď ISO (šest šroubů, na fotce), nebo Centerlock (drážkování). Dynamo je velice malé a lehčí než kombinace obyčejného náboje a plášťového dynama.

Číslo 28 v názvu říká, že je dynamo určené pro 28" kola. Já jsem si ho namontoval do 20" skládačky, kde se točí rychleji a vyrobí víc elektřiny. Pokud takové výkony nepotřebujete a jde vám spíš o co nejmenší ztráty, je pro 20" kola lepší volba model Delux.

Charakteristiky

Měřeno s kolem 20×1,75" neboli 47-406 mm, v tachometru byl zadaný obvod 1546 mm. Pro přehlednost uvádím v grafech i odpovídající rychlosti pro 28" kolo. Pro jiné průměry kol si rychlosti vydělte mým obvodem a vynásobte vaším.

závislost napětí na rychlosti a zátěži
Napětí naprázdno roste přibližně lineárně a při 25 (34) km/h dosáhne 50 V, dál jsem to neměřil.

závislost proudu na rychlosti a zátěži
Proud nakrátko končí na 540 mA a dál už neroste ani při dalším zrychlování.

závislost výkonu na rychlosti a zátěži
Jmenovitých 3 W dosáhnete s 28" kolem někde při 20 km/h a zatížení běžně žravými žárovkami, při menších proudech roste účinnost a dostanete skoro půl wattu navíc. S menším kolem dostanete Temelín na kolečkách :-).

voltampérové charakteristiky

Pro co nejlepší účinnost vychází ekvivalentní odpor zátěže 30 Ω nebo víc. S 20" kolem se dá počítat s napětím až 12 V a zapojovat LED do dlouhých sérií s malými předřadnými odpory (tedy kromě předních světel, která by měla svítit i při malých rychlostech). Pro 28" je vhodnější něco kolem 8 V.

Zdrojová data zde (XLS, Excel 97).

Vyplatí se to?

Pořizovací cenu sona zaokrouhlím na 6000 Kč a pro zajímavost zkusím spočítat, kolik by stály jiné zdroje. Dynamo využívám skoro pořád, na silnicích svítím i ve dne. Za 6 let od pořízení vyrobilo cca 3,5 kWh elektřiny. To je něco přes 1000 tužkových baterií celkem za zhruba 20000 Kč - primární články jsou bezkonkurenčně nejdražší zdroj energie, jaký existuje. Vyplatí se jenom pro aplikace s extrémně nízkou spotřebou a dlouhou výdrží (kalkulačky, hodinky, tachometry, nouzové blikačky pro použití párkrát za rok apod.), kde by akumulátory kvůli stárnutí a samovybíjení vycházely hůř.

Nabíjecí NiMH tužkovky (8 ks v sérii) by na jedno nabití vydržely svítit cca 5 h, to znamená nabíjení jednou týdně (kdybych nejezdil nikam jinam než do práce a zpátky) a asi 200..300 cyklů celkem. Mám vyzkoušeno, že NiMH při takové frekvenci cyklování odcházejí po dvou letech, takže bych spotřeboval tři sady celkem za cca 2000 Kč, asi 1000 by stála nabíječka (jedna modelářská nebo dvě klasické čtyřšachtové), cena elektřiny ze sítě by byla zanedbatelná. A samozřejmě kolo bez nábojového dynama potřebuje klasický náboj, s úchytem na kotouč a ve srovnatelné kvalitě by vyšel zhruba na další tisícovku. Celkový součet zhruba 4000. Za dalších 6 let bych přesáhl cenu dynama a dál už bych prodělával - SON údajně vydrží nejméně 50000 km a provozní náklady má nulové.

Li-ion akumulátory 18650 by na tom byly s kapacitou podobně, jedna sada (3 ks v sérii) by vyšla na nějakých 600 Kč, nabíjení by bylo o něco rychlejší a životnost článků trochu delší - dejme tomu tři roky, možná víc, takže plácnu 1000 Kč za baterky na 6 let, k tomu zase 2000 za nabíječku a náboj, součet 3000 celkem. To už je lepší, na cenu Sona bych se dostal až za dvacet let. Li-ionky se navíc dají získat zadarmo z vyřazených notebooků a jiných elektrozařízení, takže kdyby nevadila menší kapacita (a tedy buď nabíjení několikrát týdně, nebo víc článků paralelně) daly by se počítat fixní náklady 2000 Kč na celou životnost kola. Cenově tedy vycházejí Li-ionky výhodněji než SON.

Potom samozřejmě existují i levnější dynama než SON. Nexusy od Shimana stojí kolem tisícovky, Sturmey-Archer kolem dvou (ale u těch zase ušetříte za brzdu). Čistě ekonomicky proti nim nemají akumulátory šanci, takže pak už záleží jenom na tom, jestli raději ztrácíte čas nabíjením, nebo nepatrně pomalejší jízdou.

Tohle všechno je pochopitelně jenom teorie. Kdybych dělal světla na baterky, konstruoval bych je od začátku jinak, úsporněji, takže by baterek nebylo potřeba tolik, vydržely by déle a cena by se dala stlačit o něco níž.

A jsou i jiná hlediska než ekonomická. Ekologicky vzato je dynamo neškodná hromádka kovů, plastů a magnetů, zatímco elektrolyt z baterie bych ve spodních vodách viděl nerad. Váhově vychází dynamo a baterka zhruba nastejno (při stejných výkonových parametrech). Mechanický odpor je s baterkou čistá nula, se sonem něco kolem 5 W (to sice normální člověk nepozná, ale je to tam). Akumulátory je potřeba pořád nabíjet a hlídat zbývající kapacitu (s rezervní sadou baterek a druhou nabíječkou třeba v práci se starosti minimalizují, ale zase roste cena), s dynamem je to jednoduché: namontuj a zapomeň, dokud jedeš, zaručeně svítíš a nic se nemůže vybít. Na druhou stranu jakmile zastavíš, svítit přestaneš a můžou se vyskytnout situace, kdy to vadí. Tímhle odstavcem už každopádně odbočuji od objektivních čísel a vnáším sem svoje subjektivní názory na to, který zdroj energie je "lepší", takže radši rychle skončím :-).

Reklamy: